La barn være barn

Nettstedet kampanje.com skrev den 27. august at annonsørforeningen Anfo går til angrep på Forbrukerombudet grunnet ombudets skepsis til reklame med tilgift på produkter som konsumeres av barn. Lovendringen som lovliggjør tilgift som ble innført i fjor har åpnet øynenen for flere annonsører for økt salg. Jeg har absolutt ingen ting i mot dette. Bruk av kuponger og tilgift som den nye reguleringen har åpnet dørene for, har gitt oss nye måter å markedsføre på i Norge i dag. MEN, lovverket er fremdeles (og jeg stiller meg helt bak lovverket her) at all markedsføring mot barn ikke er lov. Derfor ser jeg positivt på Forbrukerombudets regulering av annonsering/reklame som innehar tilgift/tilleggsytelser på produkter som barn spiser eller bruker. Vi vet at barn har en stor inflytelse på foreldre ved innkjøp av varer, og jeg mener ikke at lovverket skal påta seg foreldrerollen, men annonsører må rette seg mot avgjøreren og kjøpspersonen, ergo foreldren, og ikke gjøre dette på en måte som aktiviserer barna i avgjørelserprosessen.

På grunn av mediebildets internasjonalisering og barns tilgang på internasjonale medieportaler og kanaler mener jeg at Forbrukerombudet og norsk lovverk må strengt regulere markedsføring mot barn fra norske annonsører.

Jeg påpeker at jeg diskuterer dette på grunnlag av lovverk og regulering, og ikke gjennom kjøpsprosessen, sosiologi eller lignende.

http://www.kampanje.com/reklame/article603553.ece

NRKs FBI tok opp dette temaet i deres sending 01.09.2010 Se link for innslag: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/227538/

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: