Hva er egentlig roten til alt ondt?

Jeg er nødt til å stille spørsmål rundt TV2s agenda ved reportasjen rundt Kevin Costners deltakelse/besøk på ONS i sist uke.

Costner fikk mye omtale i pressen under sitt besøk og var et bra trekkplaster og oppmerksomhetsskaper rundt oljemesse i år. Hans deltakelse med sitt firma Blue Planet Solutions mener jeg satte en oppmerksomhet for messen i media som antagelig ikke ville dekket den. I tillegg til å være ”posterboy” rundt miljøvern fokuset som vi ser øker i bransjen (da særlig etter BP skandalen).  God PR og kommunikasjons skaper ofte mer enn en direkte krone i lommen til avsender. Vi skal ikke gi han for mye kreditt for hans produkt/firma etc, for det vet jeg ikke nok om, men måten TV2 bevist gikk inn for å angripe hans agenda ved messen, var interessant. Det at en kjendis bruker sin status for å selge sitt produkt/ firma eller for å promotere egen agenda er ikke nytt. Bruk av slike personligheter uansett om det er Al Gore som skal selge boken/filmen sin eller Kevin Costner som skal selge renseteknologi for oljesøl er to sider av samme sak, og vil være PR muligheter for både de som arrangerer eventen og de som kommer med et budskap/miljøværn. Bruk av kjendiser i markedsføring og PR er ne som har vært brukt i mangfoldige tiår, og vil ikke forsvinne med det første.

Derfor spør jeg; er dette en vinkling bare for å skape en fantastisk overskrift, eller er dette god gravende journalistikk med samfunnsansvar?

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: