Hvor ble det egentlig av den kontroversielle reklamen?

Har vi som markedsførere helt glemt evnen til å fremprovosere følelser gjennom reklame i denne skjulte markedsføringshverdagen vi lever i?

Vi husker alle United Colors of Benetton annonsene fra 90 tallet der fotograf Oliviero Toscani fikk carte blanche til å gjøre hva han ville. Reklamene ble noen om ikke de mest kontroversielle reklamene i verden.

Det siste året har antagelig ”iskrem” produsenten Antonio Federici Gelato Italiano funnet ut av at det ikke har blitt gjort noe kontroversielt inne reklame de siste 10 årene. De har kommet i klammeri med The Advertising Standards Authority  (forbrukerombud), etter klager på deres kampanjer. Kampanjen som har gått i fjor og  på vårparten i år har fått enkelte til å rasle med sablene.

Annonsene portretterer prester og nonner i ikke helt vanlige situasjoner – to prester som ser ut til at de skal kysse, nonne og prest som skal til å kysse og en gravid nonne som spiser is. Flere av disse kampanjene har blitt trukket i flere medier pga innholdet som ble definert som støtende.

Er det bare jeg som ser likheten i både diskusjonstema og Benetton annonsen fra 1991?

De interessante her er at det ikke har fått stort oppstuss i mange media slik Benetton fikk for 20 år siden. Kan dette være en god diskusjon rundt effekten av denne type annonsering? Mange forbrukere mener reklame er døende pga at de begynner å miste oversikten over hva som er reklame/annonsering/markedsføring i vår nye teknologiske hverdag. Markedsføring har gått fra noe som er in-your face til noe som kommer snikende fra ”friends” og pushes fra annonsører på mer om mer finurlige og subtile måter. Kan en slik kampanje sprite opp annonsørenes villighet til å skape kampanjer som tar opp tradisjonen med annonsering som er laget for å provosere frem sterke følelser hos forbrukeren?

Jeg må innrømme at jeg savner litt 90 tallet 🙂

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: