Det nye bokbadet sett fra en markedsførers stupebrett

Lanseringen av iPads og andre ”lesebrett” har åpnet opp en ny mulighet for annonsører å få frem sitt budskap.

I USA har e-bøker tatt helt av. Ved hjelp av Amazon.com har amerikanske lesehester muligheten til å kjøpe 190 000 bøker i digitale format.  Tiden er kanskje inne nå for en sikker økning i det norske markedet?

Forlagene Aschehoug og Gyldendal sa seg skeptiske til e-boker i fjor da lanseringen av digitalbok.no med Cappelen Damm.  Mye skepsis kan skylde floppen i 2000 da (alt for tidlig) lanseringen ble forsøkt i Norge.  Med mye omtale det siste året og særlig lanseringen av iPad har vekket oppmerksomheten igjen. Her kan en nevne et nytt nettsted og prosjekt som lanseres snart. E-bøker på utlån gjennom E-lån lanseres 21. oktober under Literaturuka i Drammen. Prosjektet skal utvikle en nasjonal portal for utlån av e-bøker som et tilbud for alle norske bibliotek. Pilotprosjektet som det søkes midler om i den første fasen, skal utvikle portalen i en første versjon og teste denne ut på tre ulike folkebibliotek i Buskerud. Bibliotekene skal i tillegg teste ut utlån av leseplater i de samme bibliotekene og hvilke muligheter som ligger i å utnytte nettsamfunnsfunksjonalitet i den samme portalen.

Om vi ser på mulighetene som ligger i e-bok markedet så må en tenke over hva en e-bok er og hvor vi er i annonsemarkedet i dag.

Vi som forbrukere er mer og mer vant med å se produkter plassert i tv-serier, filmer og andre tv programmer dagelig. Vi vet at de ikke er plassert der tilfeldig og selv om det kan ifølge norsk lov defienrres som ulovelig markedsføring så aksepterer vi det.

Hva er da en e-bok? Jo en e-bok er en elektronisk versjon av en bok. En bok forteller ofte en historie og en forfatter er alltid meget dyktig i måten han/hun beskriver en setting, kullisser eller opplevelser. Som et eksempel en forfatter skriver aldri at hovedpersonen sitter på en kafé og tar seg et glass kullsyreholdig leskedrikk. Nei, forfatteren skriver at hovedpersonen drikker et glass med kald Coca Cola. En markedsfører har, gjennom den nye teknologien i e-bøker, mulighet til å tagge/linke ord i bøker som viser til et produkt. Du har da muligheten til å klikke deg inn på informasjon/webside til produktet.  Mange vil rynke på nesen over slik pushing av annonsering i noe som er ”privat” (de å sitte i sin egen verden å lese en god bok). Store forlag vil kanskje også si at dette er vi ikke interessert i.  Jeg ser i stedet muligheten forfattere (forfattere uten store forlag i ryggen) har gjennom e-bøker å publisere sine bøker enklere (slipper dyre trykke og distribusjonskostnader) og finansiering gjennom ”sponsormidler – linking/tagging) og markedsføring gjennom sosiale medier etc. Etter hvert som de store forlagene (som oftest er etternølere i slike sammenhenger) er hvilke potensielle ”sponsorkroner” som ligger i dette tror jeg at de vil følge etter.



Reklamer
Comments
3 Responses to “Det nye bokbadet sett fra en markedsførers stupebrett”
  1. Petter sier:

    Fagpressen satser på iPad

    Tre av Fagpressens publikasjoner er allerede på plattformen. Nå står et dusin fagblader i kø.
    – Dine Penger, Kampanje og Finansfokus ligger allerede ute på plattformen. Torsdag hadde jeg en presentasjon hvor jeg gikk gjennom hva iPad kan gjøre for Fagpressens blader. For kommersielle blader passer dette som hånd i hanske, men for foreningsblader er det tyngre å svelge. Men allerede er det 12-13 stykker som vil inn så fort som mulig, sier økonomi og IT-ansvarlig i Fagpressen, Kjartan Tyvand, til Kampanje.

    Les mer på: http://www.kampanje.com/medier/article5312488.ece

  2. Petter sier:

    Samsung Reveals Tablet Launch Details

    Just in time for the holiday season, Samsung is launching its tablet device, the Samsung Tab, on all four major U.S. wireless carriers: Verizon, AT&T, Sprint and T-Mobile.

    Samsung is clearly making a strong bid for your holiday shopping dollars; this is one iPad competitor that is prepared do some serious business in the consumer electronics market.

    Samsung didn’t announce any pricing details today; prices for the Tab will depend on carriers, both in terms of retail price and data plan pricing.

    Les mer på: http://mashable.com/2010/09/16/samsung-tab-launch-carriers/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: