”Jeg er unik!”

Det å bryte igjennom i et homogent ,og til tider kannibaliserende marked, kan være en utfordring. Men det trenger ikke være det.

Med hjelp av grunnleggende teoretisk bakgrunn (empiriske holdepunkter) kan en endre en utfordring til et konkurransefortrinn.  Det hele bunner i å kunne differensiere seg og spille på elementer som gjør deg unik. Om en ikke finner et eller flere element som gjør deg unik må en vekke/oppdage de elementene som kan differensiere deg. Dette er ofte elementære ting ved deg eller det markedet som du er i.  I tillegg må en ha en god målgruppeforståelse og oppfatte hva din målgruppe mener, føler og oppfatter. Vi er følelsesmennesker som ønsker å bli aktivisert (særlig i dagens samfunn) og krever å bli hørt. Dagens konsument ønsker rett og slett å være delaktig.

Et glimrende eksempel på å løse en slik utfordring som å være i et homogent marked med lav gjennomslagskraft og få differensierende faktorer er Dominos Pizza i USA. De var en helt vanlig pizza leverandør (dog stor) i et stort homogent marked. De hadde ingen konkrete differensierende elementer /ingen unike salgs poeng (USP), men forstod sin målgruppe, marked, seg selv og tenkte kreativt.  Effekten var enorm!

Se video under:

Reklamer
Comments
One Response to “”Jeg er unik!””
Trackbacks
Check out what others are saying...


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: