Sosiale medier som rekrutteringsverktøy

Hvordan du bruker sosiale medier i alle sammenhenger bunner I markedsføring og profilering av ditt firma.

De siste 10 åra (godt og vell) har nettsider som finn.no, Monster, osv sammen med avisannonsering, rekrutteringsfirma/headhuntere osv vært måten firmaer har rekruttert nye medarbeidere. Det har vært å sette ut en annonse og så se hva som kommer inn. Vi kommer til å se I nærmeste fremtid at disse tradisjonelle mediene vil miste noe fortfeste og på et tidspunkt forsvinne (jeg sier ikke det vil skje over natten men tendensene kan skimtes). Nettsamfunn som for eksempel LinkedIn vil ta over for de tradisjonelle kanalene av den enkle grunn at de gir mer direkte og innsiktsfull link mellom firma og potensiell medarbeider.

Grunnet de sosiale nettverk har verden blitt med gjennomsiktig. Vi vet hva folk gjør til alle tider, hvor de reiser på ferie, hva de har til middag osv. Dette går også over I forretningslivet. Dette er fantastisk for firmaer. All form for research og informasjonsinnhenting kan nå gjøres av dem selv og behovet for dyre rekrutteringsbyrå forsvinner eller i hvert fall endres. Der bakgrunnssjekker, referanse og kunnskapsanalyser var noe vanskelig og tidkrevende før, vil få en revolusjon ved muligheten for jobbsøkere å legge ut bilder, videoer, linker til referanser og prosjekter vedkommende har jobbet med, linker til blogger og artikler som personen har bidratt i etc. “if a picture can say a thousand words, then a video resume must be in the millions”. En arbeidsgiver kan sjekke referanser og resymé på minutter. Bakgrunnsjekker på sosiale meder er også enkelt – finner du bilder av en jobbsøker drita full med en bikini på hodet og sprittusjet et referanseord til en kroppsdel i panna er kanskje ikke dette rette person til jobben.

For jobbsøkere vil dette forenkle det å holde CVen sin oppdatert og vil gi din CV mer dybde. For ikke å snakke om mulighetene til å vise til positive tilbakemeldinger fra tidligere arbeidsgivere eller kolleger etc. Der du tidligere kun hadde en eller to gode referanser på CVen din.

Den viktigste faktoren firmaer ser etter i dag er nettverk! Ansetter et firma en person med et bredt nettverk har firmaet automatisk en ytterligere rekrutteringskanal, dette er ikke noe nytt, men det at et firma kan se en potensiell ny medarbeiders nettverk før ansettelse er nytt! Det er dette for eksempel LinkedIn gir muligheten til. Din “Rollodexe” på web.

Dette går også begge veier. Jobbsøkere har også muligheten til å på en ny måte sjekke opp rundt sin potensielt nye arbeidsgiver. Hva som er skrevet om firmaet, hvem som jobber der og for ikke å snakke om; har du noen kontakter som har en fellesnevner med firmaet. Med andre ord kjenner du noen som kjenner noen i firmaet som kan gi deg enklere innpass.

Du kan finne ut mye om din nye sjef som kan hjelpe deg med å starte et “forhold” med vedkommende. Jeg snakker ikke om pressmiddel eller lignende, men finne et innsalgspunkt. Har dere samme hobbyer, har felles interesser eller lignende som kan hjelpe deg I et intervju scenario.

Vi kan også se med hjelp av grunnarbeidet og “gjennomsiktigheten” gjennom sosiale nettverk at sjansen for å ansette feil person vil synke. I tillegg til å redusere turnoveren for de vet hva de “sier ja til”!

Reklamer
Comments
3 Responses to “Sosiale medier som rekrutteringsverktøy”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Jeg har delvis belyst dette temaet tidligere I mitt blogginnlegg Sosiale medier som rekrutteringsverktøy […]

  2. […] Sosiale medier som rekrutteringsverktøy […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: