Flasher du?

Flash mobs er det store hote innen geriljamarkedsføring i utlandet, men når kommer det for fullt i Norge?

Det er interessant å se at geriljamarkedsføring fremdeles lever i beste velgående og dekkes av media i større og større grad. TV2 dekket for et par dager siden T-Mobile sitt siste flash mob stunt på Heathrows Terminal 5. Da uten å fortelle avsender på flash moben, men at det var initiert av en telekom-selskap. Se video av flash moben til T-Mobile her: http://www.youtube.com/watch?v=ko9ok3am2w0

Dette er en aktivitet som har blitt initiert og dekket de siste 7 årene. Eksempler på dette er Grand Prix 2010 som organiserte en flash mob under finalesendingen (som pauseunderholding) i år i Oslo. Arrangørene av Grand Prix fortalte at de fikk ideen fra Opera Winfrey som brukte dette som en effekt i kickoffen for sitt tv show. Flash mober har også blitt brukt av Jamie Oliver i sin Food Revolution for å skape oppmerksomhet rundt prosjektet sitt på et universitet i USA.

Tradisjonelt har dette som regel hatten apolitisk karakter, med fokus på å skape en underholdende forestilling. Flash mob-begrepet brukes også ofte av nyhetsmedier som en betegnelse på all form for organisert forsamling av mennesker via moderne teknologi, som internett, tekstmeldinger osv. Dansen skal aktivisere tilskuere til å delta og skape oppmerksomhet.  Som alle slike ideer har det blitt plukket opp av kommersielle aktører og utnyttet gjennom sin gjennomslagskraft og oppmerksomhetsskaping, mye brukt i Storbritannia og USA. T-Mobile har brukt denne aktiviteten ved flere anledninger i Storbritannia. Det spennende rundt temaet er utfordringen med å fremme avsender i aktiviteten i så stor grad at mottaker/involverte vil oppfatte budskapet, det er ofte fortalt i ettertid gjennom media, sosiale medier etc. I Norge er flash mober gjennomført i flere versjoner men jeg har ikke oppfattet noen kommersielle aktører i gitte aktiviteter. Dette kan være på bakgrunn av norsk markedsføringslov som krever en klar avsender for alle kommersielle aktiviteter. Her ser jeg en spennende mulighet for norske aktører som tenker på bruk av flash mober. Siden effekten av aktiviteten er så stor og får så stor mediedekning som den gjør krever det kun eksempelvis at deltakerne har på seg t-skorter med logo som vises når dansen avsluttes, eller dele ut flyers etc. Mange vil nok si at det er mot prinsippene rundt flash mob der aktivitørene bare skal forsvinne vekk og la alt virke som normalt, men mulighetene er større enn begrensningene!

Fakta om flash mob

Konseptet flash mob er: «En gruppe mennesker som organiserer seg på internett, og deretter samles på et offentlig sted for at utføre noe merkelig, og forsvinne igjen», definert av Webster’s New Millennium Dictionary of English. Den første flash mob fant sted på Manhattan i mai 2003 og ble organisert av Bill Wasik, ansatt hos Harper’s Magazine. Denne gruppen skulle samles i et større varehus, men dette fant varehuset ut av og saboterte aksjonen. Den neste flash mob fant sted i varehuset Macy’s, den 3. juni 2003, og hadde til formål å samle mennesker i Macy’s teppeavdeling. Ved spørsmål fra de ansatte, var deltakerne i forsamlingen instruert til å forklare at alle i gruppen bodde sammen i en lagerbygning i utkanten av New York. Som forklaring på oppmøtet skulle de videre forklare at de ville kjøpe et «kjærlighetsteppe» og at gruppen traff sine beslutninger kollektivt. Wasik gjennomførte dermed organiseringen av den første og andre flash mob, som det senere ble skrevet om i mediene. Wasiks begrunnelse for å organisere flash mobs, var å starte et sosialt eksperiment som skulle skape oppmerksomhet rundt kulturell tilpasning og ønsket om å være en del av noe større. Fakta kilde: Wikipedia.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: