VG med ”ny” virkelighetsoppfatning

VG prøver i disse dager AG teknologi for å vekke liv i annonsemarkedet i sin papirutgave

– Det er et verktøy for en ny leseropplevelse av avisen VG. Ved å laste ned denne applikasjonen på mobilen kan man ved å bruke denne i interaksjon med avisen oppleve 3D-animeringer og lyd, sier kommersiell direktør i VG, Per Håkon Fasting, til Kampanje.

Augmented reality (AR), eller utvidet virkelighet som det gjerne oversettes til kan engelt forklaresmed å si at AR kombinerer i sanntid den ekte verden med generert grafikk og/eller lyd. Poenget med disse datagenererte elementene er å utvide eller forbedre virkeligheten ved å kunne legge til ekstrainformasjon. For å få til dette er det behov for forskjellig maskinvare. Hovedkomponentene for AR er display (skjerm), sporingsenheter (som for eksempel kamera, kompass, GPS, akselerometer, sensorer), inndataenheter og en datamaskin som får disse enhetene til å spille på lag.

Teknologien i seg selv er meget spennende og jeg har testet det ut selv med hjelp av webkamera.

Skepsisen min ligger i bruken av AG i annonsering i aviser spesielt og tidskrifter generelt. Da den gjennomsnittlige tidsbruken av en leser på avisannonsering er meget lav ser jeg ikke helt for meg at den kognitive effekten av bruk av AG vil vise en endring. I starten vil det helt klart være interesse for det og mange vil laste ned APPen for å se annonsen, men etter hvert som da lesere har sett det en eller fire ganger vil interessen etter min mening gå over i et fall i oppmerksomhet. Dette fordi en leser må fysisk ta frem telefonen sin for å lese en annonse. En vil også miste mange mottakere av et budskap blant de som ikke har interesse/mulighet til å lese annonsen, noe som gjør at målgruppen vil være begrenset.

At en vil se et skifte i annonsetrenden i trykte medier er jeg sikker på men så lenge det krever mer av en mottaker enn å oppfatte annonsen i de få sekundene en har, vil effekten rase. Tanken med å aktivisere mottaker/leser i å ”delta i annonsen” er riktig, og noe vi vil se mye mer av fremover, men fremtiden for AG i dette formatet er jeg skeptisk til. Det blir det samme som å produsere utendørsreklame i 3D (som jeg har diskutert tidligere), det krever for mye.

Hvem gidder å sitte klar med mobiltelefonen for å lese en papiravis når en da like greit kan lese samme innhold på telefonen?

Magasinene Esquire og Wallpaper trykket i begynnelsen av dette året flere annonser som et prøveprosjekt i USA. Effekten var minimal.

Dette er nok et produkt og en løsning som krever en mer modning og analyse før den kjøres i gang, om den da bør kjøres i gang…

Augmented reality er en viktig og spennende teknologi som vi kommer til å se mye av i fremtiden, men jeg tror ikke det vil bli vanlig å måtte ha mobilen klar for å lese avisen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: