Våre sosiale nettverk

Det er ingen tilfeldighet at Time magazine utnevnte Facebook grunnlegger Mark Zuckerberg til Person of the Year i 2010. Bill George skriver i sin blogg på Harvard Business Review at en kan regne Sosiale nettverk som den viktigste forretningsutvikling i 2010.

I løpet av året morfet sosiale nettverk fra et personlig kommunikasjonsverktøy for unge mennesker inn i et nytt verktøy som bedriftsledere bruker å forvandle kommunikasjon med sine ansatte og kunder, som det skifter fra én-veis overføring av informasjon til toveis interaksjon.

For et år siden, lo mange av Facebook og så på det som et sted der barna delte deres nyeste parti nyheter. I dag bruker mer enn 600 millioner Facebook. Den raskest voksende demografiske gruppen er folk over førti. Mer enn 300 millioner mennesker tilbringer minst en time om dagen på Facebook. Omtrent to hundre millioner mennesker er aktive på Twitter på tross av – eller på grunn av – sin 140-tegns begrensning. 100 millioner bruker i tillegg LinkedIn på verdensbasis.

I Norge sees Twitter og LinkedIn på som nisjemedium for opinionsledere og spesielt interesserte, i følge kampanje.com. Der disse kanalene blir brukt av innovatører og tidlig brukere av ny medieteknologi, uttrykker de.

Dette er interessant å reflektere på trender innen bruk av sosiale medier. Jeg er tilhenger av en sterk økning på LinkedIn i Norge, og tror at vi vil se en øyeåpner blant bedrifter med tanke på potensialet rundt markedsføring, rekruttering og kommunikasjon mot det profesjonelle (ledere/mellomledere) segmentet på LinkedIn. Det ironiske er at vi ikke kommer til å se en ekstrem boom av brukere på LInkedIn før vi får en norsk versjon av den, men for at LinkedIn skal implementere det må de se en sterk økning av norske brukere. Men Facebook har fremdeles sterke røtter som jeg ikke ser kan visne med det første. I Norge bruker 65 % av de som har tilgang på internett Facebook ukentlig, viser en nylig publisert undersøkelse av TNS Gallup. Trendene innefor bruk av Facebook er her visualisert: (kilde: Mashable.com)

Reklamer
Comments
One Response to “Våre sosiale nettverk”
  1. Thorbjørn Unhammer sier:

    Hei, fin blogg, ikke fått med meg at du hadde blogg før nå. Vil følge med videre! Håper alt står bra til.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: