Hvordan er forbrukerne i samspill med merkevarer i sosiale medier?

Halvparten av sosiale nettverk brukere logger seg på jevnlig gjennom dagen, ifølge en ny studie fra Lightspeed Research.

Lightspeed Research kjørte en undersøkelse på sin UK online panel for IAB UK’s Social Media Council i desember 2010 for å forstå hvordan forbrukerne er i samspill med sosiale medier, og med merkevarer i sosiale medier. Resultatene er basert på 1000 respondenter som bruker nettsamfunn.

Sosiale nettverk er en del av vårt daglige liv
Undersøkelsen viste at forbrukerne med sosiale nettverk profiler logger seg på jevnlig gjennom hele dagen (og natten), noe som gir betydelige muligheter for merkevarer å engasjere og komme i kontakt med dem.
Halvparten av brukerne sier de logger seg på profilen sin jevnlig gjennom hele dagen.
Før en gikk å la seg var den nest mest populære anledning (43%), med 19% valgte normalt å logge seg på når de våkner om morgenen.
Måltider (lunsj 18%, middag 15%) var også populære, mens 13% sa at de normalt logger på når de er ute og ‘på farten’.
9% logger på fra jobben, mens bare 2% logger på fra skolen.
Ser vi på alder forskjeller, ser vi at 18-34 åringer er mer sannsynlig å logge seg på hele tiden, og dette gjelder særlig for tilgang fra en mobiltelefon (24%) (figur 1).

Figur 1: Når du vanligvis logge inn på nettsamfunn?


Amy Kean, leder av IAB sosiale medier råd som bestilte denne forskningen, mener noe av denne besettelsen med å logge inn profiler har blitt ekstreme: «Sosiale medier har blitt slik en del av våre liv som folk sjelden selv vurdere hvor ekstrem deres sosiale atferd har blitt – vi logge på så snart vi våkner, før vi går til sengs og selv under måltidene.
«Selv dette enkle fenomenet gir en fantastisk mulighet for merkevarer, som skal benytte seg av rutine og faste karakter av sosiale medier aktivitet for å styrke forbrukernes liv og bli like viktig som de plattformene de kommuniserer på.»

Fokus på bilder
Nettsamfunn er også blitt det nye bildealbum for 18-34 åringer.
Nitti to prosent har sett bilder fra en betydelig livshendelse online, med mer enn tre firedeler ser på ferie, bryllup og bursdag party bilder på sosiale nettverk (figur 2). Holiday snapshot ser er populært i alle aldersgrupper.
Og brukerne deler ikke bare bilder fra spesielle anledninger, 28% har lastet opp bilder av et måltid de spiste (figur 3). Dette øker til 47% av 18-34 åringer.
Det er selvfølgelig en reell implikasjon her for merkevarer, som forbrukere dele deres favoritt mat, snacks, drikke og restaurant merkevarer, påvirker de sine venner og nærmeste sosiale nettverk ved sin egen merkevarevalg.

Figur 2: Har du sett bilder fra følgende anledninger på et nettsamfunn?

Figur 3: Andel som har lastet opp et bilde av et måltid de spiste på et sosialt nettverk nettsted

Merkevareinteraksjoner i sosiale nettverk

Internett forvandler forholdet forbrukerne har med merkevarer. En måte å vurdere dette på er å se på hvordan forbrukerne velger å klage om produkter og tjenester, og hvor raskt de forventer et svar.
Det som er tydelig er at brukere av sosiale nettverk er mer sannsynlig til å klage om merkevarer via et nettsted (44%) enn de er på telefonen (36%) eller i et brev (22%).
Bare 8% sa at de normalt ville klage på en merkevare på en Facebook-side – men dette økte til 15% for 18-34 åringer (figur 4)
De som har gjort en klage online hadde variert forventninger om når en merkevare skal reagere, avhengig av mediet som brukes til å lage en klage.
Selv om den vanligste svaret var «i løpet av en dag», forventes en av fem Twitter klager et svar innen en time, og en tilsvarende andel forventet det samme raskt svar fra en Facebook klage (figur 5).

Men på den andre enden av spekteret, rundt én av 10 var villige til å vente opptil 28 dager før du får svar på en klage på Twitter, et forum eller på Facebook. Vi fant ingen forskjeller mellom aldersgrupper eller kjønn.
For de fleste merker er det å kunne svare på en klage på Twitter i løpet av en time er en umulighet.
Men, mens bare en liten andel av mennesker i dag bruker sosiale medier til å klage, kan virkningen bli større på grunn av antall mennesker vitne til utveksling.
Selv om dette gir bedrifter med en potensiell risiko, det gir også dem en stor mulighet til å markere sin utmerkede service, og de merker at omfavne dette vellykket vil trolig høste belønningene.

Figur 4: Hvordan kan du normalt få klager på merkene?

Figur 5: Hvor raskt ville du forvente en merkevare for å komme tilbake til deg? (de som en klage på nettet)

Hva ønsker forbrukere fra merkekommunikasjon?

Vi spurte også våre respondenter hvilke egenskaper de ønsket merker å vedta i sin kommunikasjon.
Å være profesjonell og vennlig var rangert høyest, etterfulgt av å være kreativ, respektfull og nyskapende.
Ikke overraskende var det få forbrukere som ser etter kjedelig, men også noen nominert kul, mystisk eller spennende som viktig (figur 6).Menn var mer sannsynlig å si kult var en ønskelig egenskap enn kvinner (11% vs 6%), og de også foretrakk innovative (25% vs 20% av kvinnene).
Vedta en vennlig tone er viktigere for kvinner (38% versus 28% av mennene).

Figur 6: Karakteristika forbrukere ønsker merkevarer å ha i sin annonsering og kommunikasjon

Kul var også en viktig egenskap for 18-34 åringer, mens den eldre generasjonen verdiene profesjonell, vennlig, respektfull og menneskelige egenskaper mer høyt enn yngre aldersgrupper.
Vår forskning belyser utfordringer for merkevarer å håndtere et stadig mer fragmentert medielandskap og publikum med avvikende begjær.
Å ha en sosial mediestrategi kan være nøkkelen for målretting 18-34 åringer, men å stole bare på dette mediet for å nå alle forbrukere ville være feil for de fleste merker.
Det har aldri vært en viktigere tid til å virkelig kjenne din forbrukerne og for å målrette markedsføring og kommunikasjonsstrategier til deres preferanser.

Ralph Risk, Europeisk markedsdirektør, Lightspeed Research

Grafer: Lightspeed Research UK

Publisert på engelsk på brandrepublic.com, 28 January 2011

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: