Hvordan utvikle en god ide?

Alle snakker om at bak enhver god kampanje, i hvilket som helst medium, trenger du en god/stor ide.

Det er en enkel ting å si, men en vanskelig ting å produsere på strak arm. Ser en i et øyeblitt bort fra den strategiske tilnærmelsen i en kampanje og i stedet ser på hvordan en kan gå frem for å fremskape en god ide, kan denne fremgangsmåten hjelpe.

Se for deg at du har definert bakgrunnen med kampanjen, gjort en situasjonsanalyse det du har avdekket utfordringer og muligheter, satt deg et (eller flere) konkret overordnede mål for kampanjen, og i tillegg til å ha definert målgruppen(e).

Hvordan går en så frem for å utvikle en god ide?

  • Mål
    • Hva skal fortelles?
      • (en kort setning)
  • Strategi
    • Hvordan skal vi se på /tenke over det som skal fortelles? – Tema.
      • (Se hva andre har gjort, få inspirasjon av andre kampanjer.)
  • Søk/lete område
    • Hvor kan vi lete for å finne ideer i ideen?
      • (ta frem forstørrelsesglasset og se nøye på hva ideen din er, lag en liste over alle synonymer og fellesnevnere som kan ligge rundt ideen din)
  • Synsvinkel
    • Hvilket perspektiv bør vi ta?
      • Lek med perspektivet, hvordan var det før et produkt ellet tjeneste ble introdusert, forskjellig perspektiv for mann og kvinne? Kan du bruke synsvinkelen til selve produktet, et barn, et dyr, konkurrenten, en spesifikk målgruppe etc.
  • Tidslinje
    • Hvilke tidsperioder er involvert?
      • Se på produktet eller tjenestens tidslinje, livssyklusen. Fra start til mål. Hvor er det interessant å sette inn vårt budskap? For eksempel; hvordan kan du vise en chips som er spicy om du drar tilbake, i produktets livssyklus, til når poteten blir plantet? (gjødsle potetplanter med chillipulver?)
  • Sanser
    • Kan ideen brukes i andre sanseområder?
      • Smak, visuelt, ta på, høre…..?
  • Medium
    • I hvilke andre medier kan ideen virke?
      • Funker det på flere områder?
  • Implementering
    • Matcher form med innholdet?
      • Ta et steg tilbake og still deg spørsmålet om ideens/annonsens form matcher innholdet. Hvis den ikke gjør det går en tilbake og plukker fra hverandre ideen og ser om det er en annen form som funker bedre.

God fornøyelse 🙂

Reklamer
Comments
3 Responses to “Hvordan utvikle en god ide?”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Gode kampanjer har ofte sitt utspring fra andre kampanjer som jeg nevnte i blogginnlegget om å utvikle gode ideer. […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18,242 hits
%d bloggere like this: