Trendutsikter rundt satsingsområder i sosiale medier i 2011

I 2010 la mange bedrifter ned første grunnstein for sine bruk sosiale medier. Mange lurer på hva markedsførere vil sette som sin høyeste prioritering i sosiale medier i 2011.

Altimeter Groups (USA) nyeste tall viser at integrering, bemanning, reklame og måling er alle sentrale fokusområder for sosiale medier strategene i 2011.
Jeremia Owyang, bransjeanalytiker og partner i Altimeter Group som fokuserer på kundens strategi, leverte nylig hovedforedrag på Social Business Forecast: 2011 The Year of Integration. Han la frem noen svært interessante resultat fra undersøkelsen, som gir innsikt og råd for bedrifter som ønsker å utvide sine sosiale medier planer i 2011.
I undersøkelsen spurte Altimeter Group 140 bedriftsstrateger innenfor sosiale medierom hva deres    fokusområder for 2011 er. Nedenfor er de konkrete spørsmål og grafer Altimeter Group opprettet for å avdekke og sammenligne resultatene.

Spørsmål: Hvilke interne sosiale strategiske mål vil du primært fokusere på i 2011?

Som du ser av grafen over, «Opprette ROI målinger» var toppen av tankene for nesten halvparten (48,3%) av de spurte. Tett bak var «Intern Utdanning og opplæring » (37,3%).

Spørsmål: Hvilke ytre sosiale strategiske mål vil du primært fokusere på i 2011?


Grafen over viser «Nettsted integrasjon» som prioritet nummer 1 for 46,7% av respondentene. Dette er et viktig mål fordi sosial integrering med webområdet ditt vil holde leserne/besøkene lengre på websidene. Dette oppmuntrer også sosiale deling og fellesskap på et sted (ditt nettsted) som du har mer kontroll over (versus ytre sosiale kanaler som Facebook og Twitter).

Spørsmål: Hvilke måleparameter er viktigst å vurdere/måle suksess på programmet/strategien?


Fra diagrammet ovenfor, er det åpenbart at sosiale strateger har sine øyne på engasjement i 2011, med over 65,5% som sier at retweets, kommentarer og «liker» er toppen av bunken når det gjelder å måle sosial suksess. Interessant nok var produktinntekter mye lavere på listen, og kommer inn på bare 21,8%.

Hvorvidt vi ser disse trendene i Norge det neste året er uvisst, men om trendene fra USA innfrir der borte vil vi kunne se dette skiftet i skandinavia innen kort tid, tror jeg.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: