12 prinsipper for markedsføring i sosiale medier

En fin smørbrødliste en kan forholde seg til når en som markedsfører eller kommunikator skal sette seg ned for å kommunisere i sosiale medier.

1. Del

Tenk deling. Hva ønsker folk å dele? Deretter publisere og fremme den. Dette starter med en delbar og overbevisende overskrift.

2. Gå Real Time

Markedsføring i sosiale medier innebærer publisering i sanntid, ikke neste uke eller neste måned. Aktuelle innlegg og tweets vil hjelpe deg å fange trenden og virale bølger. Det betyr også at du må reagere i sanntid til klager, spørsmål og forespørsler. Folk ønsker sine opplysninger nå!
3. Utdanne – Ikke selg

Folk ønsker ikke lenger å «selges til». Sosial markedsføring handler om å informere og å løse folks problemer med svar og informasjon, enten det er fra bloggen din, linker i dine tweets eller oppdateringer og informasjon på Facebook.

4. Underholde – Ikke markedsfør

Vi lever i en informasjons alder som forkaster det tørt og omfavner «WOW». Facebook-sider og oppdateringer som underholder, med konkurranser, humor eller uventede koblingene som skal deles.

5. Gå multikanal

Mono kanalen er ikke nok i disse dager, enten det er e-post markedsføring eller nisje magasinet annonsering. Du må være på Facebook, Twitter, YouTube og blogger som et minimum. Sosiale medier kan gi deg den at kanalene skal være allestedsnærværende (overalt) 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Men husk å plukk frem dine kanaler som din målgruppe benytter. Ikke vær på Facebook bare for å være der. Ha en strategi og en misjon.

6. Gi informasjon bort gratis

Gratis blir delt, det betyr ikke at du gir alt bort, men nok til å bygge tillit og spre innholdet til den globale landsbyen, slik at når du publiserer eks en ebook eller innbundet bok vil de kjøpe den fordi de kjenner deg og elske ditt unike innhold.

7. Tenk Multimedia

Tekst i seg selv strekker ikke til lengre. Du må tilby informasjon på mottakernes vilkår, og i de kanaler som appelerer til dem. Du må gi innhold i ulike medier. Gen Y elsker video, Baby Boomers foretrekker epost og tekst. Finn ut hva slags medier målgruppen din ønsker og gi dem det.
8. Tenk som en Publisher

Dagene der en bare sendte en e-post med et spesialtilbud eller en brosjyre forsvinner raskt. Forbrukerne søker nå opp informasjon om din bedrift og dine produkter. Publiser informasjon som de kan ha nytte av gjennom gjennom ulike typer av elektroniske publikasjoner som ebøker, podcaster, video tutorials og PDF for å nevne noen.

9. Nå din nisje

Fans finne deg og deler deg med deres samfunn/kontaktnett. På Twitter må du følge ledere og mennesker i din nisje, slik at når du tweeter de vil retweet deg til sine tilhengere som vil ha liknende interesser. Facebook markedsføring kan målrettes mot demografi, herunder roller, interesser og geografi.

10. Vis din lidenskap

Husk sosial markedsføring involverer lidenskap som om du ikke er lidenskapelig og motivert om din nisje vil det vise. Du kan ikke være uekte når det kommer til lidenskap og lidenskapelige utgiver/kommunikatorer vil skinne gjennom og deles.

11. Lytt

Husk å lytte til publikum, og de vil fortelle deg hva de ønsker, hvilke løsninger de trenger for sine problemer, og deretter gi det. Facebook, Twitter, LinkedIn og blogg kommentarer vil avsløre et vell av informasjon om din målgruppe.

12. Aktiviser

Etter å ha lyttet til markedet ditt så er du klar til å begynne å kommunisere i sanntid med meldingssystemer som de er komfortable med enten det er Twitter, Facebook eller e-post

Listen er inspirert og fritt oversatt fra Jeff Bullas blogg.

Reklamer
Comments
2 Responses to “12 prinsipper for markedsføring i sosiale medier”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] 12 prinsipper for markedsføring i sosiale medier […]

  2. […] 12 prinsipper for markedsføring i sosiale medier […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: