Hvem overlever i sosiale medier? The Good, The Bad or The Ugly?

For 5 år siden skrev jeg min masteroppgave rundt temaet skjult markedsføring. Jeg så på metodene bedrifter benyttet for å snike inn/påvirke forbrukere som lå under eller på kanten av det Norsk markedsføringslov tillot. På den tiden var sosiale medier, som vi kjenner det i dag, ikke så dominerende som nå, men jeg så klare tegn til påvirkning på web gjennom blogger og diskusjonsforum. Der fant en feks betalte agenter som omtalte produkter eller tjenester på diskusjonsforum og/eller de klare tendenser til “sponsing” av bloggere og andre web brukere som fikk betalt enten i produkter eller kontanter for å omtale en bedrift/merkevare positivt. Dette var som var og er mye benyttet utlandet da spesielt i USA, kontinentet og UK som har mye mer liberale lovgivninger, men det har en ganske så stor utbredelse i Norge, selv om det er vanskelig å tallfeste.

Vi har da hatt diskusjonen i Norge (norske medier) rundt akkurat bloggproblematikken, der de store bloggerne tjener rått på promotering av produkter og tjenester, og mange av leserne er uvitende om det bakenforliggende.

Omfanget av ulovlig markedsføring i bla sosiale medier, og på web generelt, har ikke fått stor spalteplass og er mye større enn en tror.

Jeg hadde diskusjonen med Trond Blindheim for noen måneder siden (se blogg innlegg “Da Petter møtte Elvis”) hvorvidt generell produktfremming i sosiale nettverk var innenfor norske ramme og lover. Trond poengterte  at det var det, så lenge forbrukere tilbragte tid i de miljøer i sosiale medier som ville tilsi at det ville være økonomiske elementer bak informasjon som de mottok. Forbrukeren måtte være klar over at det var gode sjanser for informasjon fra leverandører i grupper el som forbruker var medlem av eller Liker. Man må heller ikke glemme at de fleste sosiale medier/nettverk har sin egen justis og reguleringer med tanke på salgsfremmende tiltak og markedsføring. Det jeg er noe betrengt med er tendensene man ser fra USA spesielt der bedrifter aktivt er ute og manipulerer anbefalinger og anmeldelser av produkter og tjenester da for eksempel på Amazone.com.  Forbrukeratferden på weben har utviklet til et større fokus på utvidete referansegrupper, og en informasjonsdeling som er bygget opp rundt sin nestes anbefaling og/eller anmeldelse.

For all del, det å nå attraktive målgrupper som for eksempel innovatører og tidlig brukere for å kunne lage merkevaresynergier på de følgende gruppene med forbrukere er et viktig og helt lovlig verktøy i din verktøykasse og skape organisk vekst i en merkevare gjennom for eksempel WOM. Faren er en overbruk av elementer som manipulasjon av anmeldelser og informasjon fra betalte aktører/identiteter som utgjør seg for å være noen andre. Dette kan/vil skade merkevaren i det øyeblikk forbrukeren gjennomskuer det og har fått nok. Spørsmålet er vel egentlig hvor langt er forbrukere villige til å godta en slik manipulasjon?

Argumentasjonen mot er da selvfølgelig at markedsføring er bygget opp rundt manipulasjon og det å skape et unaturlig produkt/tjenestebehov hos kunden/målgruppen. Det er til en vis grad rett, så lenge det gjøres innenfor de rammer som loven tilsier og spesielt det som det mediet og forbrukeren i det aksepterer. Slik som i dette caset (sosiale medier) der sosiale medier er bygget opp rundt:

  • Åpenhet
  • Gjennomsiktighet
  • Informasjon/erfaringsutveksling
  • Interaksjon
  • Dialog
  • Gi og ta
  • Hjelpe andre
  • Tenke kollektivt

Så lenge bedrifter fungerer innenfor disse enkle rammene vil de overleve. De som prøver å manipulere disse elementene vil forsvinne.

Eller vil de det?

Et eksempel på skult markedsføring i sosiale medier er: http://adweek.blogs.com/adfreak/2011/02/amazon-fake-reviews-get-more-subversive.html

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 17,959 hits
%d bloggers like this: