Hvordan drive effektiv annonsering på Facebook

Annonsering i sosiale medier og da særlig Facebook har fått sin revolusjon og analytikerne ser på 2011 som året der en kommer til å se den store innfarten av bedrifters annonsering i disse mediene. Facebook har blitt ett av verdens største annonseringskanaler som snart passerer 600 millioner brukere på verdensbasis. Under kan du lese 10 momenter som er viktige å ta i betraktning når en skal ta for seg annonsering på Facebook.

Annonsering er mer enn å lage en annonse og vente på at folk skal kjøpe et produkt av deg. Det er heller ikke et mål i seg selv å få inn 200 000 fans på siden din. Du må kunne kommunisere med ønsket målgruppe. Skape et forhold, en relasjon som kan føre til slag, kanskje ikke til den personen, men til han eller hennes venner. Du må også tenke måling. Det å måle før, under og etter en kampanje er essensielt i tradisjonelle medier for å rettferdiggjøre investeringen, og eller forbedre den. Dette er like viktig i sosiale medier.

1.Kombiner mikro og makro

Facebook tilbyr ikke bare enorme rekkevidde for annonsører den tilbyr også unike funksjoner for målrettet kommunikasjon. Annonser kan segmenteres etter alder, kjønn, sted og selv av «Likes» og interesser som brukerne har oppgitt i sine profiler. Siden de fleste mennesker er koblet til sine nære venner, og ofte deres foreldre, er informasjon på profilen ofte svært nøyaktige.

2. Gjør det enkelt

På noen måter deler Facebook-annonsering tilsvarende best praksis som betalt søk. Ved hjelp av enkelt språk i annonseteksten, call to action, spesialtilbud og sende trafikk til relevante destinasjonssider er teknikker som brukt i betalte søk noe som funker bra på Facebook.

3. En mulighet til å engasjere merkevaren

Fordelen med Facebook som annonse og markedsføringskanal er at du bygger en relasjon og et engasjement med mottakere og bygger lojale og interesserte kunder. I motsetning til søkemotor markedsføring der kunden allerede har leitet deg opp via søkeord eller direktesøk for så å besøke nettsider der en har en mulighet til et kjøp. Dette skaper ikke relasjon og lojalitet.

4. Ikke fokuser på å få forbruket til å kvitte seg med sine penger med en gang

Det er to måter å annonsere på Facebook. Det ene er å promotere noe på Facebook eller promotere noe fra Facebook Campaigns til en ekstern webside. Her er det viktig å kunne retningslinjene for annonsering på Facebook. Det er også imperativt å ha gode landingssider, og kunne måle besøkstall, og for eksempel nyhetsbrev signups. Dette kan gi bedre langsiktige effekter enn det å pushe et produkt som de skal kjøpe der og da.

5. Maksimer sosiale anbefalinger

En fersk UK Toluna / Econsultancy undersøkelse viste at 25% av respondentene har gjort et kjøp via en Facebook-side. Dette understreker verdien av en Facebook-side for en merkevare, og det å promotere noe på Facebook kan gi god omsetning på nett. Når du ser annonser for en fan side viser Facebook hvem av vennene dine som også «liker» siden. Denne «sosiale anbefaling» kan dramatisk forbedre annonsens resultater. Det at du som bruker ser at Facebook anbefaler en fanside vil dine venners “anbefaling” hjelpe annonsens verdi.

6. La de kreative ideene være friske og interaktive

Når du velger utforming og innhold i annonsen er det viktig å teste flere varianter. Det å stille spørsmål i annonseteksten har vist seg å fungere bedre. Så test forskjellige varianter. Bilder av logo pleier ikke å fungere så bra som interessante bilder av produkt eller generelle bilder. Test ulike kombinasjoner og optimalisere de med de beste klikkfrekvensene. Vær klar over at annonsene kommer sannsynligvis til å bli vist til de samme menneskene om og om igjen. Det er derfor en ser et fall i klikkfrekvens i løpet av 5-7 dager. Derfor er det viktig å oppdatere meldinger og bilder regelmessig.

7. Målgruppesegmentering for alle penga

Dette er hvor det største potensialet er for testing og videreutvikling. Opprett ulike demografiske grupper basert på «Likes» og interesser. Du kan fokusere på konkurrentenes fans, men også prøve å tenke sidelengs. Tenk klassisk segmentering og behovsanalyse for grupper. Folk som liker roing, polo etc kan synes klesmerker av høyere kvalitet/pris er interessant.

8. Men ikke å bli for opphengt i segmentering og målgrupperettet kommunikasjon

Interesser / ‘Liker’-segmentering kan ofte være for restriktiv, og det er lett å ta helt av. For eksempel 260 000 mennesker i Storbritannia har «reise» som en av sine interesser. Dette er stort antall og definitivt verdt å teste mot hvis du er en annonsør som selger reiser. Men hva med folk som ikke har «reise» som en av sine interesser? Betyr dette at de ikke liker å reise? En opplever ofte at utvidelse av segmentering ved å ikke bruke interesser og fokus på alder, områder, steder og kjønn kan være en bedre måte å annonsere fordi du kan få et mer komplett publikum. Respondent demografi og profil rapporter fra Facebook gir gode data som hjelper til å forbedre denne tilnærmingen.

9. Sporing identifiserer sweet-spoten

Som enhver online markedsføringskanal, er sporing avgjørende. Ikke bare den overordnede kampanjen, men også ned til annonsenivå og demografisk grupper, slik at du kan finne sweet- spoten for Facebook-kampanjen. I motsetning til for eksempel Google Adwords kommer ikke Facebook med et innebygget system for sporing, så det er viktig å bruke Analytics eller, enda bedre, en av Facebook Ad API-verktøy på markedet. Du kan til og med få ok informasjon fra Facebooks egen teller for aktivitet på en fanside. Hvis du promoterer noe på Facebook så kan du sammenligne Liker og data som aktive brukere, kommentarer og post visninger opp mot annonsekostnadene- dette vil kunne gi pekepinner på verdi og avkastning på en kampanje.

10. Ting beveger seg fort på Facebook

Facebook har nylig lansert en ny annonse format kalt Sponsored Stories som gir annonsører muligheten til å snu folks «Likes», innsjekking, statusoppdateringer og så videre inn i reklame til sine venner. Det er viktig å stadig eksperimentere med nye formater og annonsetaktikk på Facebook for å få mest mulig ut av din sosiale annonsekampanjer. Og for å finne stadig mer innovative måter, som kan gi deg muligheten til å ligge i forkant av konkurransen.

Reklamer
Comments
2 Responses to “Hvordan drive effektiv annonsering på Facebook”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] har tidligere omtalt hvordan effektivt annonsere på Facebook  og på lik linje finnes gode råd om hvordan skape suksess via markedsføring gjennom […]

  2. […] Hvordan drive effektiv annonsering på Facebook […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: