Troll i ord – hvordan desarmere trolling på nettsider og sosiale medier

Grunnet nettet fantastisk effektive måte å kommunisere på har det gjennom sosiale medier og sosiale sider som blogger, kommentarfelt, diskusjonsforum dukket opp det som på internett-slag kalles troll.

 Wikipedias definisjon på troll :
Troll er internett-slang for noen som poster provoserende, unødvendige, eller off-topic meldinger i et nettsamfunn, slik som en nettbasert diskusjon forum, chat room, eller blogg, med den primære hensikt å provosere andre brukere til en ønsket emosjonell respons eller på annen måte forstyrrer normal on-topic diskusjon. I tillegg til den fornærmende meldingen, kan substantivet trollet også referere til den provoserende meldingen selv, som i «det var en utmerket troll du postet». Begrepet troll og tilhørende tiltak trolling er primært knyttet til Internett diskurs. Les mer på http://meta.wikimedia.org/wiki/What_is_a_troll%3F

Slike troll eller trolling er det bedriftsledere er livredde for skal ødelegge bedriftens gode navn og rykte via internett. Det er klart at ingen har så veldig lyst at noen skal skaper dårlig stemning gjennom useriøse, stygge og fornærmende meldinger mot verken deg personlig eller mot din bedrift.  Men så lenge en tenker over mulighetene og kjenner til desarmerende metoder, kan frykten være ubegrunnet.

To effektive måter å desarmere trolling på nettsider eller sosiale medie siders kommentarfelt er:

Svar raskt

Svare raskt gjennom å  gi tilbakemelding på trollingen. Vis at du er til stede og at det faktisk er mennesker bak nettsiden, fansiden etc. Det å vise at det sitter personer å overvåker, svarer og kommenterer fra bedriften vil moderere nivået av trolling. Eirik Solheim fra NRK beta illustrerte det med følgende analogi: om en inviterer og annonserer til hele byen at du skal ha fest der du tilbyr gratis drikke, musikk etc og drar så fra byen, er sjansen for at leiligheten eller huset ditt ligger i ruiner når du kommer tilbake dagen etterpå ganske stor. Om du derimot står i døren og hilser på alle som kommer, ønsker dem velkommen, forteller dem at du bor her, vil du få en helt annen fest.

Vær høflig

Når noen har trollet hos deg er det viktig å være høflig i svarene du gir. Uansett hva som kommer skal du alltid vise respekt og høflighet. Ikke fall for fristelsen for å diskuter på samme nivå som trollene – det er akkurat det de vil, og du vil ikke komme godt ut av det. Du har her en god anledning til å drive kundeservice eller promotere fordelene med ditt produkt eler tjeneste.

Husk at på nett – i sosiale medier- lykkes du med å være åpen, inkluderende, ærlig, troverdig, gjennomsiktig og ha fokus på interaksjon.

Reklamer
Comments
3 Responses to “Troll i ord – hvordan desarmere trolling på nettsider og sosiale medier”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Les artikkelen min om avvæpning av troll og trolling her En annen god artikkel om troll og trolling finner du på bloggen Grebulons. 3. Post bilder og videoer […]

  2. […] Troll i ord – hvordan desarmere trolling på nettsider og sosiale medier […]

  3. […] Troll i ord – hvordan desarmere trolling på nettsider og sosiale medier […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: