En videre avmystifisering av sosiale medier

Jeg har tidligere skrevet om selve avmystifiseringen av sosiale medier (link til artikkel) der jeg poengterer at sosiale medier ikke er noe utenomjordisk.

Hovedpoenget mitt er at forklaringen på sosiale medier er kort og godt en ny kanal og et nytt element i din markedsmiks. Mange bedrifter er livredde for sosiale medier av fire grunner; de forstår ikke hva det er, de forstår ikke hvordan det integreres i markedsmiksen, de vet ikke hvordan de skal gripe det ann og de ser ikke hvordan de skal måle det?

Foto: Martin Halvorsen

Dette er helt legitime dilemma, men veldig enkelt å svare på: Sosiale medier er relasjoner.

Jeg kunne egentlig bare ha avsluttet artikkelen her, men jeg skal være grei gutt å forklare litt nærmere. Som jeg har skrevet om tidligere så er sosiale medier bygget på klassisk forbrukeratferd/sosiologi og da særlig rundt word of mouth (wom). Grunnet de sinsyke mulighetene som nettet har gitt mennesker i å dele informasjon har denne tatt en tradisjonell henstilling til menings- og informasjonsutveksling og gitt det en hestekur med steroider.

Se for deg at verden har blitt en liten bygd. Som næringsdrivende, la oss si en landhandler eller frisør, er det utrolig viktig for deg å se til at dine kunder er fornøyde og kommer tilbake til din butikk gang etter gang. Dette er god gammeldags relasjonsmarkedsføring. Du er personlig med hver enkelt kunde, du kommuniserer med dem på fornavn, du spør dem hva du kan gjøre for dem, hva de ønsker mer eller mindre av i din butikk. Du snakker personlig til dem og avdekker de behovene de har. Med andre ord god gammeldags dialogmarkedsføring.

Innhold, innhold, innhold

Dette er vell og bra tenker du. Men det er da for mange mennesker der ute til at du kan ha et slikt forhold til alle. Svaret er ja og nei. Om du er så heldig å ha en god tone med si 40 000 kunder så vil det være vanskelig å ringe hver enkelt opp og spør dem hvordan de har det i dag. Men det er her sosiale medier virkelig skinner. Det fantastiske er at de initierer kontakten med deg. Det du må jobbe med er innholdet i det du kommuniserer. Det du kommuniserer må ha en verdi for mottakeren og være personlig – det må enkelt oppfattes at det er du som er avsender.  Det å være åpen, gjennomsiktig, ærlig, gi av deg selv osv er det som skaper relasjoner. Mitch Joel med mange flere påpeker at markedsførere må operere mer som utgivere (publishers) og være meget bevist på å distribuere godt innhold.

Ingen død, bare en gjenfødsel

Dette tar meg til neste poeng som er at mange “konsulenter” skremmer vannet av bedrifter og sier at nå må en bare kaste alle tidligere kommunikasjonskanaler og kun fokusere på sosiale medier. Dette er det største tullballet jeg har hørt. Nøkkelen her er å integrere denne nye kanalen inn i bedriftens markedsmiks. Og her kommer innhold og budskap inn. For å kunne skape synergier i kanaler seg i mellom er det viktig at innholdet har en rød tråd gjennom alle kanalene. La innholdet og budskapet forme miksen. Legg en strategi som reflekterer innholdet i alle kanalene. Som sagt er ikke dette noe som erstatter alt annet. Se for eksempel på tv, det blir rapportert at investeringer i tv øker og øker, og dette er en kanal som ble spådd for 8-10 år siden skulle dø ut på 4-5 år pga internetts inntog. Vel slik er det ikke enda, Eirik Solheim fra NRK Beta sa det godt da han definerte utviklingen som; det vi trodde skal endre seg kjapt tar veldig lang tid og de tingene som vi tror skal ta lang tid går ekstremt kjapt. Eksempelvis tvens død og sosiale mediers inntog.

Jeg vet selvfølgelig at det er nyanser i alt, og som jeg har påpekt i mange artikler jeg har skrevet her på bloggen min er det mange veier til målet, men om en ikke har for seg grunnprinsippene vil du ikke kunne være effektiv og bruke dette verktøyet og denne utrolige kanalen på en god måte.

Reklamer
Comments
One Response to “En videre avmystifisering av sosiale medier”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] En videre avmystifisering av sosiale medier […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: