59% mener det er allerede nok reklame på TV uten produktplassering

Undersøkelser fra Storritania er utrolig viktig å overvåke for å kunne analysere hvilke reaksjoner en kan forvente seg i Norge om forslaget om legalisering av produktplassering blir godkjent og vedtatt. Her kommer siste nytt fra den fronten 🙂

Storbritannia fikk sin første smak av produktplassering i begynnelsen av mars med Nestle’s Dolce Gusto på ITV’s This Morning, men publikum respons på nyheten om merkevarers hovedrolle i TV-programmer og filmer er tydelig lunken. Akkurat halvparten av respondentene til undersøkelsen utført av YouGov mener ankomsten av produktplassering på sine skjermer er verken en god eller dårlig ting.
Men, nesten en firedel (23%) av forbrukerne mener det er negative (7% sier det er «svært dårlig «), og kun 14% ser det som positivt.
Men blant de i aldersgruppen under 34 ser man at dette stiger til 20%, mens blant de over 55 år er tallet kun 9%. Dette indikerer at eldre respondentene er generelt mest mot ideen om produktplassering.
Av dem som sier at de legger merker produktplassering hele tiden, tror 34% det er en dårlig eller svært dårlig ting.
Ikke alle er oppdatert med denne praksisen: YouGov fant at 36% av de spurte ikke engang vet hva produktplassering er (44% av kvinnene og 27% av menn er ikke klar over det).

 Andel av folk som vet hva som menes med produktplassering

 

Kilde: YouGov spørreskjema. Base: Alle respondenter (2002 stk)

Av de nær tre fjerdedeler (73%) som oppgir å ha lagt merke til produktplassering i amerikanske TV-programmer og filmer før, har 17% av dem observert det «hele tiden», 40% «noen ganger», og 16% «sjelden».
Så det er ikke overraskende at bare 32% av forbrukerne selv var klar over at regelverket i Storbritannia rundt produktplassering har blitt endret: bare 24% av kvinnene og 40% av mennene sa at de visste at loven skulle endres.
70% av de spurte tror ikke deres oppfatninger av et merke vil endre rett og slett fordi det har dukket opp i et TV-program eller film.
Også 59% av de spurte mener britiske TV er mettet med annonser, med 33% enige, og 26% sterkt enig i påstanden «det er allerede nok reklame på TV uten produktplassering». Dette synet er mer uttalt blant de i alderen 55 + (65%).

Det er allerede nok reklame på TV uten produktplassering

 

Kilde: YouGov spørreskjema. Base: Alle respondenter (2062)

Spørsmålet er om hvordan praksisen kan forvandle TV i dette landet.

Femti fem prosent av forbrukerne «enig» eller «helt enig» i påstanden «produktplassering betyr at britiske TV vil bli mer som USA», med 27% verken enig eller uenig.
Blant de over 55 år er tallet for de enige i utsagnet stiger til 62%.
Tretti ni prosent av de spurte mener at produkter som har blitt utbetalt til funksjonen i TV-show vil se tvunget og vanskelig – et syn som er mer fremtredende blant menn (44%).
På den annen side, 38% tror “slotting” av virkelige produkter inn i TV-programmene vil gjøre dem mye mer realistisk og 32% uenig i at produktene blir plassert vil minske en positiv seeropplevelse.

Flaggingen av produktplassering i britiske TV-programmer og filmer med konkrete logoer ikke tjener til å gjøre praksisen mer akseptabelt uttaler 45% av respondentene – blant dem i aldersgruppen over 55 år gammel dette stiger til 54%. Bare 10% av alle respondentene mener at det gjør det mer akseptabelt.
Publikum har bekymringer rundt integriteten til programmene/kanalene når det gjelder produktplassering.
En tredjedel (33%) av respondentene mener at «å plassere» negativt påvirker integriteten av et show, med 11% «sterkt» å tro dette å være tilfelle.
Så langt som den slags varer forbrukere tror hører hjemme i produktplassering er , mat og drikke de beste kategoriene, med et gjennomsnitt på 30% som uttrykker at disse produktene er akseptabelt å være plassert i TV-filmer og programmer.
Unntakene er alkohol og sigaretter, som er forbudt av lovgivningen.

Når det gjelder typer av programmering, tror det britiske publikum at produktplassering er mest egnet i britiske såper (41%), fulgt av filmer (28%) og drama og opppussing / hjem / hageprogrammer (begge med 26%).
Forbrukere er enig med regulatorer som påpeker at produktplassering ikke bør være tillatt i nyhetssendinger. Mer enn halvparten (52%) av de spurte ønsker ikke å se «plassere» i nasjonale nyheter, mens 50% ikke tror det er egnet for internasjonale nyheter.
Førti åtte prosent er mot produktplassering i lokale nyheter, mens 42% synes det er uakseptabelt i dokumentarer.

Ti minst aksepterte sjangere for produktplassering

 

Kilde: YouGov spørreskjema. Base: Alle respondenter (2046)

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 19 181 hits
%d bloggere like this: