Statusoppdateringer på Facebook – et markedsføringsverktøy

Når du først har fått din bedrift/merkevare på Facebook, hvordan engasjere du dine fans og hvordan opprettholder du en meningsfull dialog med dem?

Det er to viktige ting å ha bak øre når man har en bedriftsside. Engasjer dine fans. Man kan kun klare å engasjere Facebook fans dersom vi gir dem relevant innhold og om vi virkelig deltar. Vær klar over det faktum at Facebook nyhets post (oppdateringer) er styrt av en spesiell algoritme som bestemmer hvor dine post kommer opp og hvor synlige de er.

 Her er 10, forhåpentligvis, nyttige tips for din bedrift.

1. Ikke automatiser status oppdateringer

Ikke mat automatisk blogginnleggene eller Twitter updates på din side. Ofte vil automatiserte innhold ikke opp på brukernes News Feeds. Din fans kan også skille mellom «auto» innlegg og innlegg som er tilpassede/”personlige”. For de fleste bedrifts/merkevare sider skaper ikke autoposter engasjement.

Ikke del den nøyaktig samme innhold over alle nettverk (Facebook, Twitter, YouTube, etc.) på nøyaktig samme format.

2. Ikke vær redd for å vise at du er et menneske

Takk dine fans for deres svar og for å dele sine meninger med deg. Fra tid til annen, snakke om andre ting enn dine produkter. Spør dem morsomme spørsmål eller få dem til å dele sine personlige historier.
Hvis du gjør en feil – innrømme det. Alle vet du er menneskelig, og ingen forventer at du skal være perfekt. Du vil faktisk score poeng for å innrømme noe, stedet for å prøve å skjule det.
Ikke vær redd for negative kommentarer eller personer oppslaget på sensitive emner.

Les artikkelen min om avvæpning av troll og trolling her
En annen god artikkel om troll og trolling finner du på bloggen Grebulons.

3. Post bilder og videoer

Videoer og bilder alltid gjør det bra på Facebook. Ikke bare synes de å være en favoritt av News Feed algoritmen, men tar folks oppmerksomhet i en feed full av tekst oppdateringer. Mange nettbrukere velger å se mer enn de leser.
Facebook tilbyr deg også en fin liten funksjon som bidrar til å bringe flere fans til siden din. Hvis du legger inn en video og en ikke-fan av siden din ser det, vil en liten ikke-påtrengende call to action komme opp i øverste venstre hjørne som inviterer dem til å like siden din.

4. La dine fans ta ansvar og la dem styre av og til

Ikke redd for å crowdsource? Din Facebook-side er et perfekt sted for det. Ikke bare vil dine fans føle seg verdsatt og hørt, men noen av deres beslutninger kan hjelpe innholdsstrategi i det lange løp. Det er bare å innse det – noen ganger vi ikke alltid gjøre valg som appellerer til våre kunder.

Et eksempel på dette er Budweiser. De lot sine fans velge den reklamefilmen som skulle vises rundt Super Bowl 2010. Det samme har Vossafår gjort i Norge.

5. Segmenter og vær målrettet med dine statusoppdateringer

Hvis du er en global merkevare, gjør god bruk av målretting. Vi glemmer noen ganger at ikke alle våre fans ønsker å vite om kampanjer og konkurranser som vi kjører i en bestemt region eller land.

 6. Still spørsmål og involver fansen

Vil du at dine fans skal uttrykke sine synspunkter på et emne? Spør dem. Vil du at dine fans skal dele sitt favorittinnhold med deg? Spør dem. Vil du at dine fans skal dele innholdet ditt? Spør dem. Etc. Hvis du vil at fansen skal delta mer, er det bare å spørre dem nå og da, du vil bli overrasket over hvor mange av dem som reagerer.

7. Vær klar over post frekvens og timing

Ikke bombarder fans med for mange innlegg. Når det gjelder timing, øker folks Facebook-aktiviteten på slutten av dagen og i helgene. Men denne trenden varierer, og kan være forskjellig for målgruppen. Vær tålmodig, se svar trendene på din side, og identifisere frekvensen og timing som fungerer best for deg.

 Les mer om timing på synlighet.no sitt blogginnlegg: http://www.synlighet.no/blogg/oppdater-din-facebookstatus-kl-0847

 8. Ha en unik stemme

Det er viktig å kjenne din stemme. Skittles gjør en god jobb med å opprettholde en konsekvent merkevarestemme på sin Facebook-side. Den er underholdende, morsomt og forfriskende.

Det vil ikke dermed si at du ikke bør eksperimentere og gå utenfor komfort-sonen for å se hva annet som kan fungere for deg. Finn en stemme og tone som er representative for merkevaren din og deg selv.

9. Diversifiser ditt innhold

Endre på ditt innhold fra tid til annen for å holde oppe et engasjement. Alt fra “hvordan en gjør det” til spørrekonkurranse om ditt firma (selvfølgelig innenfor Facebooks releverk) nyheter, avstemninger multimedia eller ekspertuttalelser fra fagpersoner/eksperter i innenfor diverse fagfelt i bedriften.

10. Spor og mål dine innlegg

Kjenner du gjennomsnittlig antall kommentarer og Likes per post? Se etter trender på din side og tilbakemeldinger fra forbrukerne på temaer / programmer / diskusjoner og justere din innholdsstrategi etter det.

For mer tips som dette og en dypere dykk inn i Facebooks rangeringsalgoritme les synlighet.no sitt blogginnlegg http://www.synlighet.no/blogg/facebook-rangerer-statusoppdateringene#more-749

Reklamer
Comments
3 Responses to “Statusoppdateringer på Facebook – et markedsføringsverktøy”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Statusoppdateringer på Facebook – et markedsføingsverktøy  […]

  2. […] Statusoppdateringer på Facebook – et markedsføringsverktøy […]

  3. […] Statusoppdateringer på Facebook – et markedsføringsverktøy […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 19 263 hits
%d bloggere like this: