Hvem eier sosiale medier?

Det går flere diskusjoner rundt eierskap av sosiale medier som kanal i bedrifter, og diskusjonen er forståelig. Sosiale medier som kanal er en ny og fantastisk kanal for annonseavdelingen, kundeservice, HR/rekruttering, PR, med flere, som ønsker å kommunisere med sine målgrupper.

Så langt forstår jeg diskusjonen, men jeg er ikke helt enig i at det er en diskusjon. En godt planlagt og gjennomført sosial mediestrategi innebærer å ha strategien fundamentert i alle leddene i organisasjonen som driver en eller annen form for kommunikasjon. For oss markedsførere vet vi at markedsføring er ikke bare det å lage en reklamekampanje. Markedsføring som fag innebefatter all kommunikasjon som gjøres internt og eksternt i en bedrift. Markedsføring er helheten og detaljene som skaper identitet og verdier. Hele organisasjonen tar del i kommunikasjon, derfor er det viktig å invitere organisasjonen med på å bruke nye medier.

Som jeg har påpekt i tidligere artikler er nye medier viktige å integrere inn i den verktøykassen som bedriften, og da avdelingene, allerede bruker. Det å la ny medier konkret erstatte andre verktøy kan, i for eksempel kundeservice, ekskludere kunder som ikke benytter seg av sosiale medier. Derimot omfavner du flere med å integrere det i tillegg til eksisterende kanaler. Dette gjelder alle avdelinger.

Derfor er etter min mening diskusjonen om hvem som eier sosiale medier som kanal en diskusjon som bunner i en mangel på å se helheten. Riktig svaret er egentlig hele organisasjonen.  

Hva mener du?

Noen av mine artikler rundt PR i sosiale medier:

De nye reglene for PR

Driv folk inn i salgsprosessen med pressemeldinger

Noen av mine artikler rundt HR/rekruttering i sosiale medier:

Research din neste ansatt i de sosial medier

Hvordan ansette og holde på “den nye generasjonen”?

Eksterne linker til diskusjoner rundt temaet:

http://www.brandrepublic.com/analysis/1061008/social-media-ownership-battle-marketing-pr-customer-relations/

http://thebrandbuilder.wordpress.com/

Noen av mine artikler rundt avmystifiseringen av sosiale medier:

Markedsføring i sosiale medier – ufo eller brunost?

En videre avmystifisering av sosiale medier

12 prinsipper for markedsføring i sosiale medier

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: