Real-time annonsering på Facebook – hellig gral eller undergang?

Sist måned begynte Facebook å teste sin nye annonserings-plattform som leverer real-time annonser basert på brukernes vegg innlegg og statusoppdateringer.

Tjenesten tilbyr annonsører en tjeneste som eksponerer, gjennom en ny algoritme, brukeren for annonser som er relevante for en persons umiddelbare behov eller tilstand. Dette kommer i tillegg til all den informasjon de allerede har om brukere basert på deres profiler, slik som geografi, alder og kjønn, noe som virkelig kan gjøre dem unike sett opp mot feks Googles annonseringsmuligheter.

Et eksempel på hvordan en slik annonse kan fungere er: Brukere som oppdaterer sin status med «Mmm, nå hadde det vært godt med en pizza,» kunne få en umiddelbar annonse eller en kupong fra en pizza restaurant som Peppes, Dolly etc.

Facebook har brukt vegg innlegg og status oppdateringer som faktorer for annonsemålrettingen en stund, men aldri i sanntid.

Målet med testingen av real-time annonseringen er derfor å finne ut om den type annonser kan serveres på brøkdelen av et sekund – så snart brukeren skriver en setning som er en match med en annonse som de har i sitt system/database levert/betalt av annonsører.

Ikke overraskende har mange analytikere tatt opp personvern/privacy faktoren – hvor skummelt er det å si at du akkurat var ferdig med å trene, og umiddelbart fik du se en Gatorade annonse?

Er dette Facebooks hellige gral med tanke på å få inn annonsekroner?
Eller kan dette være Facebooks død, med tanke på en alt for høy “in-your-face” annonsering som vil få brukerne til å forlate tjenesten? Kampanje.com viste på fredag til forskning fra Forskning.no som poengterer en lav kundetilfredshet i sosiale medier.Førsteamanuensis Line Lervik Olsen ved Handelshøykolen BI peker brukerne av Facebook opplever reklamen forstyrrende som en av tre mulige årsaker på den lave kundetilfredsheten. Les artikkelen her.

Kan vi snakke om personvern her som et motargument? – Simonsen Advokatfirma poengterte i sitt innlegg på Kommunikasjonsdagen2011 (13. april 2011) at sosiale medier er offentlig og din aktivitet der ikke er privat. Er derfor annonsørers inntrenging her helt legitimt?

Hva tror du?

Reklamer
Comments
One Response to “Real-time annonsering på Facebook – hellig gral eller undergang?”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Real-time annonsering på Facebook – hellig gral eller undergang? […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: