Større fokus på sosiale medier i 2011

En meningsmåling fra Effie Worldwide og Mashable (USA) viser et stort antall markedsførere vurderer sosiale medier for å være en integrert del av sine strategier i år, og 70% planlegger å øke sin sosiale medier budsjett med mer enn 10% inneværende år.

Undersøkelsen var gitt (i februar) til en gruppe ledere i reklamebyrå og markedsførere fra selskaper som Bank of America, Colgate-Palmolive og Mini USA mfl. Den fant også at det primære sosiale medie målet for 2011 er å øke Facebook «Likes.»

Respondentene snakket på vegne av seg selv og sine klienter, da de svarte at sosiale nettverk vil ta 11,9% av det totale budsjett i år sammenlignet med 13% for TV. Dette tallet bør tas med en klype salt, siden $ 68,7 milliarder ble brukt på all TV-reklame i fjor, sammenlignet med bare $ 26 milliarder til nettreklame, ifølge Internet Advertising Bureau.

Mye av at utgiftene vil gå mot å prøve å finne nye Facebook fans, som 35% av respondentene sier er deres viktigste mål i 2011. «Øk vår tilstedeværelse på mobile platformer» var nummer to på den listen, og kommer inn på 22%.

     Andre funn fra Effie Worldwide og Mashable undersøkelsen:

  • Merker som ble antatt «effektivt å få sine budskap ut gjennom sosiale medier» inkluderer Old Spice (valgt av 15%), Pepsi (8%), Starbucks (7%) og Ford (6%).
  • 50% av respondentene sa at de bruker en blanding av interne og eksterne (konsulenter/byråer) til å håndtere sosiale medier.
  • 80% sa at de planla iPad-annonsering og / eller en iPad-baserte app i år, mens 20% sa at de «ikke planlegger mye» av noen av delene.
  • 87% sa at sosiale medier var «viktig» eller «svært viktig» for å nå sine største markedsføringsmål i år.

Som et apropos viser tall fra Storbritannia viser at markedsføringsbudsjetter reduseres med 5,1% i første kvartal i år ifølge IPA/BDO Bellwether grunnet økonomisk usikkerhet og pessimisme rundt konsum bland forbrukere.

Når en ser på sektorene under markedsføring ble budsjettene justert ned i sales promotion, direkte markedsføring og mest markant i «alle andre» kategorien, som omfatter PR og events. Derimot ser main media, søk og internett en oppjustering. Les mer på brandrepublic.com.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: