Måle ROI på innholdsmarkedsføring – blogging

Blogging har vært i populært i flere år. Nå begynner bedrifter å aktivt gå inn på bloggplattformen for å kommunisere med sine målgrupper.

Før Internett gjorde publisering og distribusjons verktøy til gratis allemannseie måtte bedrifter som ønsket merkevareeksponering betalt for tid og / eller plassering på en tredje parts medieplattform (radio annonser, TV-reklame, bannere etc). Mange gjør fortsatt dette, men en kan se at det skjer en generell forskyvning online – vekk fra utgående markedsføring og betalte medier, mot å lage en egen «branded content» og spre det mediet over det sosiale nettet.

Ifølge Custom Content Council, sier 68% av CMOer at de skifter budsjettet fra tradisjonell annonsering til denne typen innholdsmarkedsføring.
Men å måle avkastningen på investeringen (ROI) på innhold er vanskelig, spesielt hvis du ikke dømmer suksessen kun via annonseinntekter.
Innhold koster penger, og måle resultatene av innsatsen du har gjort via innhold er viktig. Men en effektiv innholdsstrategi er nesten som å plante en hage: det tar konsekvent arbeid som til slutt betaler seg i store mengder. Imidlertid vil manglende vann eller vedlikehold av hagen resultere i ugress, med andre ord, et blogginnlegg hver tredje måned hvis eneste kommentarer er spam.

Så hvordan overbeviser du sjefen din, dine partnere eller til og med deg selv at innholdet er en god investering? Her er tre trinn for å effektivt måle din innholdsstrategi:

1. Forstå hva du måler

Tradisjonelt bruker medieselskaper antall lesere og annonseinntekter som målestokk for innholds suksess. I innholdsmarkedsføring, derimot, er målet vanligvis å oppnå en type konvertering eller å bygge «merkevare bevissthet», en noe tvetydig betegnelse.

En konvertering kan bestå av en adresseliste eller et RSS-abonnent, en bruker registrering, en telefonsamtale, et salg eller en rekke brukerinteraksjoner. Det første skrittet for å måle avkastning på innholdet strategi er å sette et mål.

Hvis ditt innholds mål er å øke brukerens registreringer, må du først vite din baseline: hvor mange registreringer du får nå, og fra hvilke kilder? Når du starter innholds arbeid, vil du være i stand til å måle resultatene mot de baselinene.

2. Bruk proxier til å måle initial suksess

Med mindre du allerede starter med et stort publikum (stort mailingliste, brukeren base, etc), kommer det til å ta en stund for å bygge momentum, og enda lenger tid før en begynner å se konverteringer. Imidlertid kan flere fullmakter hjelpe deg med å kartlegge din fremgang.

Disse proxiene gir deg umiddelbare tegn på oppmuntring, mer enn for eksempel søkemotor rangering, som kan ta en stund å manifestere. Her er en rask liste over proxier for å måle en bloggs ROI:

  • Facebook likes
  • Retweets
  • LinkedIn og andre delinger
  • Reblogs
  • Lenker tilbake
  • Kommentarer
  • Tid brukt på siden
  • Snitt sidevisninger per besøkende (spesielt hvis du er effektiv ved intern linking av dine innlegg)
  • Tilhengere
  • @Nevner

Disse proxiene vil overvåke hvor godt innholdet resonnerer, hvordan du bygger tillit i merkevaren din. Denne tilliten vil til slutt bli til lojalitet, talspersoner og videre konvertering.

Det er viktig å merke seg at absolutte målinger er sjelden nyttig. Hva du leter etter er en trend-linje. Antallet retweets i forhold til tidligere innhold på ditt nettsted eller nettsteder som er homogene med dine, er en mer nyttig målestokk enn det totale antall retweets.

Selv om det ikke kan virke som mye, er et gjennomsnitt på fem tweets på et innlegg i dag versus gjennomsnitt en tweet for tre uker siden, er et flott tegn på fremgang.

Også fordi noen deler av innholdet vil være slengere (enten spikes eller blindgjengere), er det viktig å ta hensyn til samlet trenddata heller enn isolerte innleggs data. For eksempel er gjennomsnittlig antall retweets i juni i forhold til april et bedre mål på framgang enn antall retweets på dagens blogginnlegg versus gårsdagens.
3. Mål både primær og sekundær konverteringsindikatorer

Fra et praktisk ståsted, kan det å måle konverteringer være så enkelt som å installere Google Analytics, eller holde et regneark med leads eller aksemerkene på en tavle.

Mens å holder styr på den rå konvertering tallene (Hvor mange fører vi får denne måneden versus fem måneder siden da vi ikke blogget?) er viktig, er det også avgjørende å måle sekundære indikatorer. Hvis du måler leads, kan disse omfatte følgende:

  • Kvaliteten på leadsene
  • Oppbevaringsperioden
  • Livstid verdi per lead
  • Lengde på salgssyklusen
  • Antall nye kunder henvist av leads

Tålmodighet er hemmeligheten

Innholdsstrategi for de fleste bedrifter handler ikke om umiddelbar reklame beregninger lenger, og derfor kan klare ROI data ta en stund å manifestere seg. Når de gjør det, vil avkastningene vanligvis øke etter hvert som du fortsetter å konsekvent publisere.

Til slutt vil planlegging, sporing og konsistens hjelpe deg å lykkes.

Reklamer
Comments
2 Responses to “Måle ROI på innholdsmarkedsføring – blogging”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Måle ROI på innholdsmarkedsføring – blogging […]

  2. […] Måle ROI på innholdsmarkedsføring – blogging […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: