Vil Facebooks endringer radikalt endre bedrifters tilnærming til markedsføring på Facebook?

Diskusjonen pågår rundt spørsmålet om Facebooks nye elementer vil kunne ha en positiv eller negativ endring på bedrifter/merkevarers tilnærming på Facebook. Diskusjonen ligger for øyeblikket spesielt på lanseringen av deres nye konsept Timeline, men også på de nye film, musikk, nyhets samarbeid og lønninger, i tillegg til deres nye «ticker» m.m.

De nye endringene og samarbeidene som Facebook har initiert , Spotify, The Guardian, Netflix, etc har gjort at brukere kun skal kunne behøve Facebook på web, og har lagt grunnlaget for at bedrifter som tilbyr homogene produkter/tjenester har store muligheter med tanke på merkevarebygging på Facebook.

For The Guardian, Netflix, Spotify og lignende kan dette være et stort øyeblikk. Det vil kunne åpne dem opp til et massiv nytt publikum (da spesielt for selskaper som Spotify) og bygge på kraften av sosiale kontekst og venneanbefaling i alt som de gjør.

Men for merker som ikke driver med denne typen innhold, kan denne utviklingen gjør det mye vanskeligere å bruke Facebook til å drive interaksjon med forbrukerne?

For det første, hvis Facebook blir det sted hvor folk faktisk konsumerer innhold, snarere enn å opptre som en inngangsport til dette innholdet, kommer det bare til å bli vanskeligere å skille seg ut fra mengden.

Hvis du ser en film, eller lese en artikkel på Facebook, hvorfor skulle du ønske å engasjere seg med en app fra en bedrift/merkevare, med mindre den er helt fantastisk, og legger virkelig noe til ditt digitale liv?

Til en viss grad er dette allerede er sannhet: dårlige apper går i vasken, gode apps blir populære. Men når du legger til de nye innholds strukturene (Timeline/Tidslinje & the ticker), kommer dette bare til å bli enda mer et faktum.

Fordi interaksjoner som, liker, kommentarer, etc …, som i dag hjelper merkevarer å skjære gjennom støyen på Facebook, vil kunne bli satt på sidelinjen, og plassert i tickeren.

Tidslinjen, som vil kunne erstatte profiler, som i første øyekast i det minste, ser strålende lekkert ut, kan ende opp med å bli fokusen for veldig mange brukere.

 Selvfølgelig kan de gjøre et hopp, basert på Facebooks algoritmer, til hoved newsfeedene, men det virker sannsynlig at det kommer til å ta mye mer for at dette skal skje enn slik det er nå.

Hvis folk begynner automatisk å dele hver sang de hører på, eller film de ser, kan tickeren blitt så bråkete, at det er nesten er umulig å gjøre det spranget. Allerede er folk leie av bråket på streamen sin.

Selvfølgelig kan dette ende opp med å tvinge merkevarer til å jobbe enda hardere med å skape virkelig engasjerende innhold og gi enda bedre grunner for folk å få kontakt med dem, noe som vil være en meget positiv ting.

Det er også sannsynlig at en vil se en økning i bruk av Facebooks annonserings produkter, spesielt Sponsored Stories, når merkevarer prøve å skjære gjennom støyen og gjøre det viktige hoppet fra, fra ticker til «viktige nyheter «.

 Det er bare en ting å si. Det blir spennende å se utviklingen og brukermønsteret, blant både brukere og bedrifter/merkevare. Endringer gjør at nye kreative løsninger kommer til dage, og tiden vil vise hvilke bedrifter som vil kunne klare omstillingene.

Hva mener du? Vil vi kunne se en endring i bedrifters tilnærming til Facebook og markedsføringen der? Eller vil endringene som er blitt/ er i ferd med å bli implementert ikke gi en så større endring enn at den naturlige adapsjonen av sosiale medier fra bedrifters side (les interaksjon med brukere etc) vil være naturlig stigende?   

Ekstern relaterte lenke:

Why Facebook Timeline Will Be Huge for Brands

Hva er nytt på Facebook

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: