Annonsører begynner å se lenger enn Facebook og Twitter

Sosialt nettverk markedsføring er nå gammelt nytt for de fleste merker. eMarkedsførere anslår at 80% av bedriftene med minst 100 ansatte drive markedsføring på sosiale nettverk i år (USA). Færre annonserer på sosiale nettverk, men antallet er økende.

Mai 2011 forskning fra Pivot-konferansen, og Brian Solis fant at to tredjedeler av markedsførere i undersøkelsen hadde allerede gjennomført reklame aktiviteter i sosiale medier, og 18% flere planla å gjøre det neste år. De fleste var enige om at dette arbeidet skulle vise seg svært verdifullt, og 54% av de som nå kjører annonsering var fornøyd.

Suksessen til dette arbeidet så langt, sammen med fortsatt vekst i forbrukernes bruk av sosiale nettsteder, kan være ledende annonsører som utvider sine planer til mer sosiale arenaer. Foreløpig, Facebook og, i mindre grad, Twitter dominerer. Mer enn ni av ti respondenter har kjørt kampanjer på Facebook og 78% har gjort det på Twitter; eMarkedsførere anslår at disse områdene vil utgjøre $ 2190 millioner og $ 140 millioner i USA i år. Men annonsering på nettsteder som YouTube, LinkedIn og Foursquare vil vokse: minst 20% av respondentene indikerer at de ville begynne kampanjer på disse områdene det neste året.

 

Sosiale nettverk som henger etter må antageligvis gjøre mer for annonsører om de ønskerå ta en bit av annonsekaken når annonsering i sosiale nettverk/medier skyter fart. Et flertall av respondentene rangerte Facebooks annonsetilbud som utmerket eller god, ingen andre sosiale nettstedet fikk slik ros. Til tross for at Twitter er nr. 2 i rangering i annonsør-bruk, mente bare 11% at Twiters annonseringstilbud var utmerket. Dette, i særdeleshet, kan endres etter hvert som Twitter er ventet å rulle ut flere produkter.

 

Mer utdanning for markedsførere kan også være nødvendig. Mens mange har tatt i bruk sosiale medier og bruker dem entusiastisk, kan deres kunnskap om sosial reklame være manglende. Blant respondentene som ikke i dag annonserer på sosiale nettsteder, men planlegger å gjøre det neste år, mente 83% at kun blogging eller tweeting for et selskap var en form for sosial reklame. Bare 69% nevnte betalte plasseringer eller andre betalte synlighets programmer på nettstedene. Sosiale nettverk som ønsker å oppmuntre til bruk av betalte annonseringsprodukter må antagelig hvis jobbe litt mer for å synliggjøre og enklere forklare/legge til rette for markedsførere.

 

Hva mener du?

 

Info hentet fra emarketer.com

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

  • Bloggstatistikk

    • 18 987 hits
%d bloggere like this: